Kan du inte?

- Va? Kan du inte?

Satt i kassan, tio personer i kö kanske, allmänt mycket folk, lätt stressigt. En tant som stått i kö men inte lagt på något på bandet visar upp ett knappcellsbatteri.

- Jag vill ha likadana batterier som det här.
- Ok... på hela väggen här bakom kassorna, hylla Q24 till Q28, har vi batterier
- Jaha, men jag hittar det inte. Följ med du.
- Jag kan tyvärr inte lämna kassan...
- Va? Kan du inte?
- Nej tyvärr inte, men jag ringer på någon så får du hjälp alldeles strax
- Jahaja, så du kan inte komma?
- Nej, tyvärr inte, men vänta där borta

Hur i hela helvetet kan man tro att någon kan lämna en kassa när det är mängder med folk? "Jo, jag stänger den här kassan hörrni, kan alla gå iväg och handla ett tag till?"

Eller varför inte kvinnan som bryskt och otrevligt hävdade (ordagrant: "Men herregud! Snälla lilla du, det stod på prislappen...") att två adventsljusstakar kostade 249kr när det inte var någon som helst mängdrabatt och egentligen kostade 2*149kr=298. Både datorn, jag och två tjejer till visste att de kostade 298kr, men hon mer och mer otrevlig och nedvärderande krävde att få dem för 249kr. Efter att jag ringt upp chefen som i 5min förklarat läget var hon glad och trevlig som en solstråle, men bakom masken högröd av skam. Jag bara log inställsamt, men ingen förstod riktigt vad hon blivit så arg över.


Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0