En ny form av intelligens

Jag upptäckte en ny form av intelligens på jobbet idag: folk som lägger sedlar på kassans rullband. Jo, det är sant. Sedlar på ett rullband som rör på sig. Smart.

Har även kommit i kontakt med demokratins avskräde. Nej, inte parkeringsvakter, men Radiotjänst. Förra veckan ringde de Emma, samtalet bröts när de presenterat sig. Fine, inget mer med det. Trodde vi. Idag kom en räkning på 499kr för "Vi har tagit emot en anmälan av tv-innehav". Eh? Jag ringer dit från jobbet och öppnar med "Om ni ringer upp någon och samtalet bryts, vad händer då?". Hon försöker öppna munnen, men slemmet hindrar henne tydligen. Jag förklarar och hon slår upp ärendet. "Det står 'Samtalet avbrutet efter presentation, sitcom hördes i bakgrunden'".

"Jaha?" svarar jag "Jag tittar ofta på film, serier och sitcoms på min dator"
"Via tv-kort?"
"Nej, jag har bredband, alltså streamat eller nedladdat"
"Så du har inte tv?"
"Nej"
"Radio?"
"Nej"
"Det enda jag kan se är att du har blivit anmält med tv-innehav och måste betala"
"Men jag kan och ska ju inte betala, för jag har ju ingen mottagare"
"Jo, du måste betala ändå. Tycker du att anmälningen inte är rätt får du överklaga"
"Men ni kan ju inte bara skicka ut krav utan grund?"
"Vi har fått en anmälan och den måste betalas"
"Men jag kan inte betala, jag har inga pengar till det. Jag har ingen mottagare, så varför ska jag ens bry mig om...?"
"Nu är det ju såhär att vi har fått in en anmälan om innehav och då måste du betala"

Detta fortsätter ett par vändor. Börjar lite smått tappa tålamodet. Eller jo, det har jag redan gjort.

"Vem är det jag ska prata med för att inte betala fakturan? Jag tänker inte godkänna det här. Ni kan inte bara skicka ut ett krav på lösa grunder, jag ska lägga ut pengar och snällt vänta på att kanske få tillbaka dem"
"Vänta så kopplar jag dig till gruppchef"

Och allt upprepades igen, men nu med ännu värre ton. Allt efter det att hon kastar ur sig:

"Så du har ingen TV?"
"NEJ"
"Ingen radio?"
"Nej, jag hatar radio"
"Men hur tar du då del av sammhällsinformation?"
"... öh?
1. Jag har ingen tv
2. Det jag vill veta tar jag reda på med dator och internet
3. Det finns tidningar
4. Jag har vänner"
"Jaha..."

"Men du, nu har jag inte tid med det här längre. Hur är det om jag skulle vilja låna en TV av en kompis för att kolla vilka kanaler jag har, hur jag trivs med det och så?"
"Du måste ändå anmäla innehav"
"Men i lagen står det ju att jag får låna i 15 dagar?"
"Nej, då måste du köpa den och lämna tillbaka"
"Ok, så om jag köper och lämnar tillbaka är det ok, men inte om jag lånar av en kompis?"
"Nej, ägandeförhållandet spelar ingen roll. Du måste betala licensen"
"Men du sa ju nyss..."
"Du måste betala"

När jag kommer hem kollar jag upp lagen där det står (ja, vad trodde ni?)

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller

Hur som helst, jag måste enligt §15 betala avgiften, oavsett vad jag tycker och vad som hänt. En avgift som grundar sig på att en sitcom/liknande spelades i bakgrunden. För allt vad Radiotjänst vet kan jag ha varit hos en kompis, i en affär eller tittat streamat på dator. Men de tycker att tv-alternativet är det enda rimliga tydligen. H e l t j ä v l a o t r o l i g t . Vad jag sedan gjorde spelar ingen som helst roll, men nu är jag fälld på att en sitcom hördes i bakgrunden, de andra alternativen är tydligen för otroliga för att vara sanna.

Jag ska såklart överklaga, men man får ju bli förjävla arg ändå. Måste vara skriftligt, så skrev lite när jag kom hem direkt. Vet inte om jag ska ta med nedanstående, det bara flög ur mig när jag kom hem. Kanske stjälper mer än hjälper...

Egentligen borde vi kräva ersättning för ränta på avgiftspengarna samt ersättning för förlorad tid, någonting vi undviker av tidsbrist och ork. En persons förutfattade mening om vad han/on trodde sig höra i bakgrunden gör att vi måste besvära oss med att ringa, betala och skriva det här.

Dator finns, liksom bredband. Välkomna till 2000-talet.
VI HAR INGEN TV.


Åsa
09:52:08, 2007-10-18

BRA SKRIVET!!! Ge dom jävlarna vad dom tål! Vilka jävla idioter...

Ha det gott!

Kram Åsa

Robban
10:12:38, 2007-10-18
http://ostbage.blogg.se

Haha... Fast du har ju två stycken tv-apparater! Jag tycker du ska betala dubbel avgift! :) Nä, men klart du kan överklaga. Om du orkar... Och jag tror inte det sista hjälper dig direkt. Men visst är det som du säger. Att man skaffar alla serier via nätet. Jag följer inte nåt enda som går på tvn. Drar hem allt så i princip skulle jag nog fan inte ens behöva få nån kanal alls...

Otto
14:02:12, 2007-10-18
http://ottoman.blogg.se

Det hör ju som sagt inte hit vad jag gjorde eller inte. Vi kunde 1. använt dator 2. varit hos dig 3. varit på jobbet 4. varit i en affär
SJUKT!

mamma
18:49:51, 2007-10-18

Ring Helsingborgstidningen(om det finns någon sådan). De skriver gärna om det som hänt. Att överklaga leder ingenstans!


Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0