The Fall

Tittade på The Fall igår. En... tja, hur ska man beskriva det... drama kanske om en kille som berättar en historia för en femårig tjej. Båda befinner sig på sjukhus och historierna (hans och den riktiga) blandar sig i varandra. Ofantligt (faktiskt) skön idé som man inte får vara för trött när man ser, annars riskerar man nog att inte missa väldigt mycket av symboliken. Och symbolik är det i mängder och lite till.Egentligen tror jag att filmen bygger på synden av Adam och Eva, vilket på engelska heter just the fall, och vad som händer därefter. Det coola är också att vad mannen berättar tolkas annorlunda av flickan som lyssnar på, säger han tex "the indian" menar han en riktig indian, men flickan tänker på en indier. Deras liv vävs ihop i historien som tar upp allt från barndom till egoism, längtan och hat. 

 

Skådespelarprestationerna är fan de bästa jag sett, helt oooootroligt bra. Tjejen, som i verkligheten är nio, borde få Oscar tio gånger om. Bara hon är anledning nog att titta på den. Riktigt riktigt orginell och sjukt välgjord, 9/10 av mig. Missar den sista poängen då det egentligen inte är någt drag, men man ändå sitter man fast. SE!

 



ullrika
01:23:38, 2008-11-10
http://akirllu.blogg.se/

tack för tips! the fall alltså. dimman håller jag mig ifrån.


Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0