Nya delar

Istället för en ny dator, som det var tal om för ett tag sedan, uppgraderar jag min befintliga med hårddisk, operativsystem och en sjujäkla massa minne. Köpte till en 640GB Western Digital som är den snabbaste standarddisk som finns och 4GB (2*2GB) Corsair TwinX PC6400. Det sitter redan 2GB (2*1GB) G.Skill i burken nu, så ska testa med allihopa på samma gång. De nya har liiite sämre spec på pappret än de jag använder nu, men prestandaskillnaden ska i praktiken vara försumbar. Det roliga är att de nya stickorna på 2GB vardera kostar 636kr tillsammans. När jag köpte mina gamla för något år sedan kostade de 2000kr... och detför hälften så mycket :)

 

Fungerar det sitter jag snart på 6gb i dual channel, annars blir det "bara" 4gb i dual. Olika moderkort tycker ju tydligen olika mycket om att matcha olika stickor... får se hur det är med mitt. 

 

Tänkte installera Vista 64bit också. Någon gång ska man uppgradera sig... eller nedgradera enligt vissa. Testade ju Vista för något halvår sedan, men det blev sjukt fel med bara en disk och olika partioner. Ska använda min 320GB som sitter i som system/backupdisk och den nya till lagring.

 

Idag är det hur som helst sol och naturen väntar! 

 




Emelie
11:40:42, 2008-09-29
http://emeliestankar.blogg.se/

och som vanligt förstod jag iaf meningen om att det var sol idag :). resten var på något annat språk :p.

Robban
13:56:37, 2008-09-29

Vill höra utlåtande sen. Jag var måttligt road av Vista64...

Emelie
17:34:55, 2008-09-29
http://emeliestankar.blogg.se/

nja, den va väl okej. seg och lite halvkass egentligen. men bra gjord! grinade på slutet, men det är Emelie i ett nötskal.

ullrika
22:49:41, 2008-09-29
http://akirllu.blogg.se/

ehum. jag har fått lära mig att Vista inte kan jobba med mer än 3GB i vilket fall?!

ullrika
12:13:25, 2008-09-30

öh... virrvarr! du blandas begreppen så jag blir helt förvirrad, fast om jag förstår det rätt så klarar 64bitars-operativsystem att hantera mer än de 3GB jag dillade om?

tack!

älskar att lära mig saker!


Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0