Tankarna klarnar

Inte om jobb och framtid, men idag avbeställde jag mediaspelaren jag lagt en förhandsorder på. Istället köper jag en ny dator. Det blir lite för dyrt med båda och en dator vill jag ändå ha inom en snar framtid. Har plockat ihop en monstermaskin med allt (dator, skärm, tangentbord och mus) som jag verkligen inte snålat med, men ändå känns prisvärd. Tänkte sälja den jag sitter på nu komplett med skärm och allt för kanske 6-7000kr på blocket och investera pengarna i den nya. Typ halva nya burken är i så fall betald och då får jag verkligen ALLT jag vill ha. Visst kan man få bättre delar, men det här blir en sjukt bra nivå.

 

För första gången i mitt liv tänkte jag köpa chassi (Antec P182) och nätagg (Corsair 520W modulärt) för sig, vilket kostar lite mer men enligt alla betalar sig i ljudkvalitet och stabilitet. Processorn blir en Core2Duo E8400, moderkort Asus P5Q-E, minnena XMS2 2*2GB 800MHz DDR2, grafikkort Asus ATi 4870 (inte x2, men ändå) och så 750GB SpinPoint F1 på det. En fet processorkylning, Logitech G5 v2 som mus och MS ComfortCurve får fortsätta agera tangentbord.

 

Det är i stort sett bara skärmen jag funderar på... har ni några tips? 22" känns lagom, men alla bra kostar ju som fan. Asus VW222U känns rätt het hur som helst och framför allt i rätt prisklass, men finns det någon mer prisvärd? Tyvärr går den inte att justera i höjdled, men är det så viktigt? Stolen går ju annars att justera... Samsung Syncmaster 2232BW kostar ett par hundringar mer, rörlig pivot-fot, men samtidigt glansig skärmyta (reflektioner =/ ).

 

Äh, förslag!?

 



ullrika
22:05:41, 2008-08-19
http://akirllu.blogg.se/

mmmmm! är det måhända en Corsair CMPSU-520HXEU du suktar efter?



samsungskärmar är enligt min påläsning ofta okej, en smula dyra kanske. och jag tror bestämt att du kommer reta dig på blankytan. det hade garanterat jag gjort. om jag inte varit nattuggla och ändå inte behövt oroa mig för solreflektioner ;)

Otto
00:27:57, 2008-08-20
http://ottoman.blogg.se/

Det stämmer! En HX till mig, kan vara skönt att bli av med sladdarna som alltid annars bara hänger i ett knippe. Ligger nu då iom att agget ligger i botten av chassit.



På natten kan det ju bli lika illa med reflektioner som på dagen kan jag tänka mig. Tänk dig en ljus bakgrund som lyser upp ansiktet... urk. Nej, matt ska det vara. Verkar nästan bara vara VW222U som finns i prisklassen och är prisvärt. Trist att man måste gå upp till 3000kr+ för att få en bättre skärm

Emelie
10:24:40, 2008-08-20
http://emeliestankar.blogg.se/

" Inte om jobb och framtid, men idag avbeställde jag mediaspelaren jag lagt en förhandsorder på " Någonstans där tappade du bort mig :). det blir säkert bra :).

Robban
19:55:17, 2008-08-20
http://ostbage.blogg.se/

CAPSUHX-620W Bättre att ta i lite med fetare näddel. Chassit blir du grymt nöjd med! Lite "speciell" att bygga i men det gör man ju bara en gång. Fetare cpu-kylare behöver du inte lägga pengar på direkt tycker jag, särskilt inte eftersom chassit har grymt fina kylningsmöjligheter för cpun.

Ang. skärm så ser Asus bra ut. Jag har pivot/höjd sänkbart osv men använder det aldrig. Tänk på att Asusen har en lite blank yta den med. Dock inget man stör sig på, snarare tvärtom. Färgerna blir riktigt sköna. Och det är ju sällan man sitter med direktriktat ljus mot en skärm hemma. Värre på bärbara...

ullrika
21:39:29, 2008-08-21

men du Otton. solreflektioner är det ont om nattetid iaf väl?

:)


Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0