Konstiga kunder

Jag tog betalt av en kund idag som avslutade varje ord med "aumm".

"Var det bra så?"

"Japp, aumm"

"Då blir det trehundrafemtionio"

"aumm, sådär, varsågod, aumm

"Tack"

"Tack aumm"

 

En annan lustig grej är att så många säger PIN-kod till kontokortet till mig. 

"Det blir fyrtioniokronor"

"Varsågod"

"Legitimationen behöver jag inte om du har PIN-kod..."

"Femtiosex sjuttiotre"

"... som du trycker in här nere"

"... ah"

 

Jag lärde mig dessutom den gramatiska regeln idag till när man ska använda "de" och "dem", det ni! Inte för att jag har så svårt för det, men har alltid undrat om det finns någon riktig regel och det gör det! De ska användas när man de är subjekt, dem används när dem är objekt. "Domaren dömde dem till fängelse", "De dömdes till fängelse". VIKTIG BESSERWISSERKUNSKAP!


Emelie
23:09:01, 2008-03-28
http://emeliestankar.blogg.se

ohh, jag använder de eller dem lite som jag känner för :). ibland missbrukar jag det svenska språket ock skriver dom också :p. ingen syster på ett tag, hon har ny pojkvän och lär nog hålla sig i norrköpign några månader. så henne får jag tråna efter, däremot bästaste vännen i sundsvall, ann gjorde mig sällskap. hoppas det går bra att gå upp tidigt imorn!

Sofie
23:55:54, 2008-03-28

Jag gick förbi ditt jobb idag, men ingen Otto sågs till :(

Rickard
22:47:13, 2008-04-15

De/Dem är ju livsviktig kunskap. När skriver man "Dom"? (under tiden som man gräver sin egen grav?)


Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0