Hjälp!

Idag var jag på intervju. Kändes som att de tyckte om mig, även om jag var tvungen att svara "Nej, tyvärr" på väldigt många frågor :) Vi får se nästa vecka hur det gått, men än så länge vet jag inte ens själv vad jag vill göra vilket än svaret blir. Tjänsten börjar hur som helst inte förrän i augusti, så sommaren blir på samma jobb som nu.

 

Jag och E tänkte köpa systemkamera också. Hon tappade (helt utan inverkan av mig den här gången) kameran i golvet så att det som fortfarande fungerade på skärmen dog. Vi tappade ju kameran i golvet för någon månad sedan så att 75% av skärmen försvann, men nu är den alltså helt borta. Så vi hade tänkt lägga pengar på en riktig den här gången. Det lutar åt Nikon d40 som vi hittat ett jäkla erbjudande på. Tyvärr kommer den inte i lager förrän om tre veckor, men så länge kan man ju vänta. 4300kr för kamera + objektiv + blixt + minneskort + väska! Den har fått sjukt bra reviews på nätet också, så det verkar inte vara någon skit trots priset. 

 

Kan någon kamerakunnig förklara för mig vad allt står för på objektivet AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED II? AF-S är ju autofokus, men där dör min kunskap.

 


Markus
21:55:09, 2008-05-27
http://supermumin.net/

18-55 är objektivets brännvidd i mm, dvs, 18-55mm. Vanligt för ett kitobjektiv.

3,5-5,6 är bländarnummer. Om jag förstått det rätt, så betyder det att på 18mm är största bländaren F/3,5 (bländarsiffror är omvända, litet nummer = stor bländare, stort nummer = liten bländare, F/ indikerar bländarsiffra) och på 55mm F/5,6. Inte helt säker dock. G, ED II (ED, II) är nå nikonspecifika grejer.

Kolla på fotosidan.se, de har bra artiklar om terminologin.

ullrika
22:02:13, 2008-05-27
http://akirllu.blogg.se

Markus hann före! tur det, för jag hade inte kunnat förklara ens i närheten så bra som han...

Om jag får tipsa: skippa kitet! Köp hus för sig, bra objektiv och ev blixt separat. Väska och minneskort kostar inte många hundra heller :) Fast å andra sidan, det pris du hittat verkar överkomligt. Kan ju komplettera med extra objektiv i framtiden isf. Å du, glöm inte försäkringen ;)

Markus
22:34:47, 2008-05-27
http://supermumin.net/

Farsan har en D40, grymt bra kamera, speciellt för de pengarna.

Kolla upp blixten och minneskortet, så du slipper köpa de nya om en månad. Se till att förbereda dig för köp av systemkamera med, det kan vara bra att kolla lite på hur du ska ställa in för att få någorlunda bra bilder. Saker som skärpedjup och bracketing kommer inte naturligt till alla, kort sagt, och autoläget må vara praktiskt, men man blir frustrerad över att man inte kan använda alla inställningar efter ett tag.

Robban
22:43:29, 2008-05-27
http://ostbage.blogg.se

Isabelle som jobbar hos oss är grym på kameror och foto överlag. Nikon är the shit. Jag har varit sugen på en jag också. Hon säger dock att man faktiskt kan köpa beggade riktigt fina D80 t.ex. Och som nån flera (alla?) säger. Köp till ett bättre objektiv från början. Minneskort och väskor och sånt kraffs är ju inga stora pengar.

Markus
23:10:06, 2008-05-27
http://supermumin.net/

Jag säger; vänta med objektivet tills du vet vad du vill göra med kameran. Kitobjektivet duger bra om du inte vet vad du ska inrikta dig på, och du kommer inte märka någon skillnad på kitobjektivet och ett liknande fast bättre i början ändå. Vänta tills du vet om du vill ha ett zoom eller ett vidvinkel, ett macro eller ett tele blablabla.

Emelie
23:15:29, 2008-05-27
http://emeliestankar.blogg.se

om inte annat så har väl classe billiga engångskameror?

Otto
00:34:42, 2008-05-28
http://ottoman.blogg.se

Jävlar vad jävla intresserade ni var av kameror då :) Tack! Det verkar som att objektivet är bundlat med huset... ingen stabilisator och inget AF i huset är de största minustecknen för kameran, men enligt alla är den skitbra ändå så det blir nog den tillslut hur som helst.

Om inte ni har andra förslag? :)

Markus
07:34:19, 2008-05-28
http://supermumin.net/

Canon EOS 350D (begagnad) eller 400D (går säkert också få billigt begagnad, kostar lite mer ny) är värda att titta på.

ullrika
12:34:47, 2008-05-28

kanske inte jävla intresserade men lite! har själv en eos 400 som jag är sådär nöjd med. en okej kamera, men inte så imponerande som jag hoppats på. nikon är nog mer för pengarna. men canon är kanske lite enklare att hitta extra leksaker till.

Markus: man kan väl köpa flera ;) objektiv alltså.


Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0