Två filmer

Kikade på två filmer ikväll... hostade, harklade, nös och snöt mig så att jag fick spola tillbaka en halv miljard gånger bara, men till slut hade jag avverkat båda två.

 

The Golden Compass skulle vara någon cool fantasyfilm med fina effekter och fet action, trodde jag. Istället fick jag en barnsaga a la Eragon med kringflackande historia utan röd tråd. Isbjörnarna slogs, en av dem blev kung och sen sprang de vidare. Maxlol säger jag. Fina effekter och bra ljud, men knappast någonting som väger upp. 4/10 i mitt bibliotek.

 

 

 

Och sen var det The Mist som bygger på en novell av Stephen King. Handlar om en sömnig småstad som drabbas av en mystisk dimma. Alla som befinner sig utomhus dör på fläcken i skrik och vånda. En grupp om kanske tjugo personer fastnar skräckslagna inne i en mataffär utan att veta vad som döljer sig där ute. Skulle kunna vara hur bra som helst, men faller pladask på magen med övertydlig handling och övertydliga hemskheter. Slutet skulle kunna ha varit hur klockrent som helst om det inte var för... tja, se själva. 4/10 här också, vilket lätt skulle kunna blivit 6/10 om bara slutet hade ordnats till. Eftersom jag älskar annorlunda slut kan jag ändå inte säga att det var kasst, men kan sträcka mig till sjukt obekvämt ologiskt. 

 



Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0