Min första dikt

Fin! Googlade lite på den och kom fram till att Peter Lundblad gjort någon sorts visa av Tove Jansons saga "Vem ska trösta Knyttet?". Morsan kommer säkert skriva något argt inlägg nu, förmanande att hon läst den här hundra gånger för mig när jag var liten. Jag tycker mig känna igen den, men det kan jag lika väl hitta på. Fin hur som helst! :)

 

Det var en gång ett litet knytt som bodde
alldeles ensam i ett ensamt hus.
Han var nog långt mer ensam än han trodde
på kvällen när han tände alla ljus
och kröp inunder täcket i sin bädd
och gnällde för sig själv, för han var rädd.


Därute gick hemulerna med stora tunga steg
långt borta hördes mårrans tjut på nattens mörka väg
och dörrar stängdes överallt och alla lampor brann
hos alla stackars skrämda kryp som tröstade varann.
Men vem ska trösta knyttet med att säga ungefär:
på natten blir det hemska mycket värre än det är.


Emelie
13:04:09, 2008-01-16
http://emeliestankar.blogg.se

haha, nee, jag vet att det inte är vinter längre. men sambon har flyttat och det var han som skötte sånt. så jag drar mig för att gå tillbaka till en standardmall igen. men måste nog göra det :).

Emelie
16:10:17, 2008-01-16
http://emeliestankar.blogg.se

men jag bor ju i norrland. och här har det faktiskt vart riktigt mycket med snö flertalet gånger. så sent som i förrgår var det snö som man kunde pulsa igenom. men det är ju skillnad mot nere i Sverige. kommer sakna snön som fan när jag flyttar härifrån. fast igår & idag ser det iofs ut här uppe som i söder eller som i ett grått baltland där det regnat för mycket! ska försöka ägna mig åt det onödiga pluggandet till två tentor imorn (som jag aldrig i världen kommer klara). vet inte om jag frågat, men varför Norrköping av alla ställen? det är en jättefin stad. men flyttar man dit om man inte har någon anknytning dit? eller kommer flickan därifrån? jaja. ge mig på böckerna!


Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0