Digitalt, analogt och helvetets moster

Jag förstår inte en sak. Kanske är det för att jag sov dåligt inatt, men kanske är det bara obegripligt. Kanske har jag fått en släng dumhet, men jag kräver ändå svar. Markus? Robban? 

 

Sverige skickar alltså ut marksänd digital-tv, check. Den digitala signalen tar sig till husets antenn där den färdas i en vanlig antennsladd. Är denna överföring digital eller analog? Signalen kommer sedan till digitalmottagare, som skickar vidare den via SCART upp till TVn, är denna överföring digital eller analog? Sist jag tittade var SCART = analog överföring, vilket väl gör att hela den digitala utsändningen ändå blir analog hos den som tittar på TV? Eller blir det bättre bild för att den först är digital och analog bara den sista metern? Varför finns det inte digitalmottagare med HDMI/DVI-uttgång? 

 

Jag sitter med analog kabel-tv från Comslem, vilket såklart inte är så bra om man planerar köpa en dyr Full-HD. Men visst, jag harvar i antennsladden rakt in i TVn, får jag då "sämre" bild än den jag har nu med en gammal CRT? Sämre bild bara för att jag ser hur dålig den analoga signalen är?

 

Men så finns det ju inbyggda digitalmottagare i nästan alla apparater nu också, vilket gör att jag ändå kan titta på de fria markburna digitaltv-kanalerna (med antenn), men blir det "riktigt" digitalt då eftersom SCART-kopplingen hoppas över? Sen kan man ju köpa till CA-modul och programkort, så får man även betal-kanalerna, men stämmer min lilla teori?

 

Spelar någonting av ovanstående någon roll? Var bor jag någonstan?


Emelie
12:16:05, 2008-05-07
http://emeliestankar.blogg.se

du hade lika gärna kunnat skriva det där på arabiska! såhär är det med tv, men sätter i två sladdar i väggen, och så en till i tvn, och så slår man på knappen på tv. och så sätter/lägger man sig i soffan, och så tittar man på tvn. om man vill kan man även använda dosan till att byta kanal alt höja eller sänka volymen. varför ska ni killar krångla till det här med tv så mycket för :p.


Du skrev
Name
Kom ihåg?

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0